Sprzęty wykorzystywane w firmie powinny być w pełni sprawne i wydajne, aby umożliwiały szybkie i wygodne wykonywanie pracy. Niestety, elektronika z czasem zaczyna się zużywać. Nie musi ona jednak trafiać do śmietnika! Wiele urządzeń jest na tyle sprawnych, aby mogły być używane w domowym zaciszu. W jaki sposób można je wycofać z firmowego majątku?
Jak Wycofać Środek Trwały?
Na samym początku warto wziąć pod uwagę środki trwałe. Środki trwałe to sprzęty, które kosztowały więcej niż 10 000 PLN i były użytkowane ponad rok. Można je w każdej chwili wycofać na cele prywatne, jednak konieczne będzie podanie powodu, dla którego dany przedmiot został wycofany. Najczęstszym powodem przekazania środków trwałych na cele prywatne jest zakończenie użytkowania ich w ramach prowadzenia działalności gospodarczej. Jak zostało już wspomniane, sprzęty firmowe muszą charakteryzować się wyjątkową sprawnością i wydajnością. Wobec tego już po kilku latach użytkowania elektronika staje się w firmie bezużyteczna. Podczas wycofywania środków trwałych, konieczne będzie sporządzenie protokołu likwidacji.
Jak Wycofać Wyposażenie?
Jeśli chodzi o wyposażenie (sprzęt przekraczający wartość 1500 PLN użytkowany krócej niż rok), sprawa wygląda podobnie. Warto dodać, że z wycofaniem majątku firmowego na cele prywatne nie wiążą się żadne zobowiązania podatkowe. Wyjątek stanowi sprzedanie sprzętu w ciągu 6 lat od jego wycofania do użytku domowego. W takiej sytuacji konieczne będzie opłacenie podatku od przychodu z działalności gospodarczej. W przeciwieństwie do środków trwałych, podatnik nie musi przygotowywać protokołu likwidacji. Wystarczy spisanie oświadczenia, w którym zostanie napisane, co dokładnie zostało wycofane. W oświadczeniu musi być zawarta informacja o tym, że zakup wyposażenia był w pełni uzasadniony i przyczynił się do rozwoju firmy.
Skorzystaj z Pomocy Specjalisty!
Osoby, które nigdy wcześniej nie wycofywały majątku firmowego na cele prywatne, powinny skorzystać z pomocy księgowego. W przygotowaniu niezbędnej dokumentacji może pomóc między innymi biuro rachunkowe Tomaszów Mazowiecki, takie jak Ecodex. Przedsiębiorca może potrzebować wsparcia specjalisty w czasie przygotowywania protokołu likwidacji lub oświadczenia o wycofaniu wyposażenia. Trzeba pamiętać, że samodzielne sporządzanie dokumentacji przez osoby niedoświadczone to ogromne ryzyko, gdyż przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność w razie jakichkolwiek pomyłek. Nie warto ryzykować, jeśli można skorzystać z pomocy lub porady profesjonalnego księgowego.
Podsumowanie
Wycofywanie majątku firmowego na cele prywatne to proces, który wymaga odpowiedniej dokumentacji i znajomości przepisów. Biuro rachunkowe Tomaszów Mazowiecki, takie jak Ecodex, oferuje kompleksowe wsparcie w tym zakresie, pomagając przedsiębiorcom uniknąć błędów i problemów prawnych. Skontaktuj się z Biurem Rachunkowym Ecodex w Tomaszowie Mazowieckim, aby dowiedzieć się więcej o naszych usługach i jak możemy pomóc Twojej firmie w sprawnym zarządzaniu majątkiem firmowym. Biuro rachunkowe Tomaszów Mazowiecki – Twoje zaufane wsparcie w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Najnowsze komentarze